А — ТЛУМАЧЕННЯ

А невідм., с.

Перша літера українського алфавіту на позначення голосного звука “а”.

А спол. протиставний.

Поєднує речення, протиставні одне одному за змістом; але, проте, навпаки, та. Приклади
  • Згода дім будує, а незгода руйнує. (прислів'я)
  • Є багато на світі учених людей, а поетів мало. (М. Коцюбинський)
із част. не (спол. не.., а або а не). Поєднує речення або члени речення, з яких одне виключає інше. Приклади
  • Не питай старого, а бувалого. (Номис)
  • Щоб ви [слова] луну гірську будили, а не стогін, щоб краяли, та не труїли серце, щоб піснею були, а не квилінням. (Леся Українка)
  • Іноді траплялись чималі баюри, але Максим їх не обминав, а йшов навпростець. (І. Багряний)
Поєднує речення або члени речення, не відповідні одне одному змістом, причому зміст другого суперечить сподіваному змістові, що випливає з першого; але, проте, однак, та. Приклади
  • Бачить під лісом, а не бачить під носом. (прислів'я)
  • Мавка, зачарована, тихо колишеться, усміхається, а в очах якась туга аж до сліз. (Леся Українка)
Поєднує протилежні за змістом речення або члени речення, що мають відтінок допустовості; проте, однак, все-таки. Приклади
  • Страшно впасти у кайдани, Умирать в неволі, А ще гірше – спати, спати І спати на волі. (Т. Шевченко)
  • Іще на вулицях завали Курились порохом рудим, А сонцем сповнені квартали Уже раділи. (М. Нагнибіда)
Поєднує підрядне допустове речення з головним. Приклади
  • Хоч і молодий ще, а старечий розум має. (прислів'я)
  • Коли ідеш ти самотою, То хоч яка твоя тропа, А перед безвістю глухою Душа опиниться сліпа. (М. Рильський)

А спол. зіставний.

Поєднує речення або члени речення, в яких зіставляються одночасні дії; тим часом, у той же час, тоді як. Приклади
  • Катерину чорнобриву В полі поховали, А славнії запорожці В степу побратались. (Т. Шевченко)
  • Комар сховався, Лев упав І довго, лежачи, стогнав, .. А на вербі сміються угорі Ледачі комарі. (Л. Глібов)
  • Хо сидить посеред галяви, а навкруги його панує мертва тиша. (М. Коцюбинський)
  • Проводжає сина мати і шепоче: “Мужній будь!” – А на заході гармати все гудуть, гудуть, гудуть. (В. Сосюра)

А спол. приєднувальний.

Приєднує нові речення або члени речення при послідовному викладі думок, описі ряду предметів чи явищ. Приклади
  • Багатим та скупим вливали Розтопленеє срібло в рот. А брехунів там заставляли Лизать гарячих сковород. (І. Котляревський)
  • Червоний з китицями пояс теліпався до колін, а висока сива шапка.., перехиляючись набакир, натякала про парубоцьку вдачу. (Панас Мирний)
У сполученні з прислівниками часу або словами, що означають час, поєднує речення або члени речення, зв'язані між собою часовою послідовністю. Приклади
  • [Русалка Польова:] Мак мій жаром червонів, а тепер він почорнів. (Леся Українка)
  • Давид витяг кисет і закурив. А тоді до дівчат: – Звідки це ви, дівчата? (А. Головко)
Поєднує речення, які виражають послідовність подій або порядок розташування чого-небудь у просторі. Приклади
  • Виходжу я од Марусі, і вона мене до воріт доводить, а за нею дітки тупотять дрібненько-важкенько. (Марко Вовчок)
Приєднує до того чи іншого слова в реченні наступне речення або члени речення, які розвивають, доповнюють висловлену думку. Приклади
  • Люди дивуються, що я весела: надійсь, горя-біди не знала. А я зроду така вдалася. (Марко Вовчок)
  • Широке запровадження в Китаї ринкових елементів, підрядних форм, оренди, а також деколективізації дали змогу швидко і відчутно збільшити виробництво сільськогосподарської продукції. (з наук. літ.)
Приєднує підрядні речення мети, часу, причини, умови, надаючи їм більшої виразності, посилюючи їх значення. Приклади
  • Цар Микола її [волю] приспав. А щоб збудить Хиренну волю, треба миром, Громадою обух сталить. (Т. Шевченко)
  • Якесь шаленство всіх обхопило. Бий все! І накидались на все. Намагались роздерти стільці за ноги, а коли не вдавалось, били ними об землю і насідали грудьми, як на живу істоту. (М. Коцюбинський)
  • У степах тектимуть ріки, Повноводі і великі. А бавовна як дозріє – Небом степ заголубіє.... (М. Нагнибіда)
Приєднує вставні слова або речення з тим самим значенням. Приклади
  • В тім городі жила Дидона, А город звався Карфаген, Розумна пані і моторна, Для неї трохи сих імен. (І. Котляревський)
  • Одного дня сестра його, Оксана, (А матері вже не було в живих) Листа дістала і малу посилку. (М. Рильський)
у сполуч. зі сл. іноді, крім того, найбільше, особливо, може, тим більше, головне, по-друге і т. ін. Приєднує речення і члени речення, які додатково характеризують або оцінюють висловлену думку. Приклади
  • Уся хатня робота припала Гафійці, а найбільше мороки завдавали їй свині. (М. Коцюбинський)
  • Той дим гриз очі, але все ж не так, бо він був з дерева, а може й те, що рідний. (Леся Українка)
  • Не раз і не два Воронцов ішов у бойових порядках піхоти, коли було скрутно, а іноді – коли й не зовсім скрутно. (О. Гончар)
Приєднує речення, які вказують на результат дії, що випливає з попереднього речення. Приклади
  • Голова задумала, а ноги несуть. (Номис)
  • От і станція Сокологорна... А у грудях вже серцю тісно. (М. Нагнибіда)
у сполуч. зі сл. тому, через те, отже, значить і т. ін. Приєднує речення або члени речення, які вказують на висновок, що випливає з попереднього речення. Приклади
  • Як і кожному авторові, а значить, і мені .. хотілось, щоб переклади вийшли найкращими. (М. Коцюбинський)
у сполуч. зі сл. все через. Приєднує речення або члени речення, в яких розкривається причина того, про що йшла мова раніше. Приклади
  • Не знаю вже, що з собою діяти. А все через перевтому. (М. Коцюбинський)
Виступає на початку речень, в основному питальних. Приклади
  • Підійшов до їх сусіда, привітавсь та й каже: “А чи чули ви, що коло Чорного гаю розбої?”. (Марко Вовчок)
  • Ззаду, в спину хтось – штовх. Оглянувся Давид – аж то Тихін... Ти легше, Давиде, мовляв. – А хіба що? (А. Головко)
Виступає на початку речень, що виражають несподіваний перехід до іншої думки або теми розмови. Приклади
  • Може б Ви .. вияснили їм [редакторам] мету .. обміну часописами. Буду дуже вдячний за поміч. А що чувати про ювілейний збірник “Свободи”? (М. Коцюбинський)

А спол. приєднувально-підсилювальний; у сполуч. із займ. і присл. як, який, скільки, що та ін.

Приєднує речення (здебільшого питальні чи окличні) або члени речення, підсилюючи виразність їхнього змісту. Приклади
  • – Здоровенька була, Лисичко! Поласуй з нами, молодичко! А виноград же то який! (Л. Глібов)
  • – Мені ще добре, – думав Семен. – .. А скільки ж то .. бачив я таких, що в них іно скибочка того поля. (М. Коцюбинський)
  • І пала широчінь У осіннім огні, А яка ж глибина У ясній далині! (М. Нагнибіда)

А спол. єднальний, діал.

Уживається у знач. спол. “і”. Приклади
  • Коню сивий, будь щасливий а не спотикайся. (П. Чубинський)
  • Коли було настане час, між Зеленими святами а святом Купайла, Захар Беркут .. іде на кілька неділь у гори за зіллям і ліками. (І. Франко)
  • Несімо прапор справи нашої в дужих руках а будьмо консеквентними, не відділяймо слова від діла.... (М. Коцюбинський)

А (нерідко вимовляється подовжено: а-а!), виг.

Уживається для вираження здогаду, здивування і т. ін. Приклади
  • Яким, видно, помітив гнідкову думку й почав його докоряти: – А, не хочеш? Угинаєшся?... (Панас Мирний)
  • [Милевський:] Здорові, Любов Олександрівно! А, і ви тут, Оресте Михайловичу! (Леся Українка)
Уживається для вираження невдоволення, досади, погрози, злорадства. Приклади
  • – Якби можна, забив би я оце парочку диких гусей та засмажив на маслі .. – А-а! не дратуйте ж бо!... (М. Коцюбинський)
  • З криком пробігла жінка через двір на город. Пролопотіли чобітьми важко за нею: “Лови!.. а!.. бий!..”. (А. Головко)
Уживається для вираження переляку, відчаю, болі. Приклади
  • – Щоб оце хтось прийшов на виноградник, зрубав його, спалив, знищив хліб святий – а-а! (М. Коцюбинський)

А част.

спонук. Уживається на початку речень при присудках, що виражають заклик, наказ виконувати дію. Приклади
  • – Ануте, хлоп'ята, На байдаки! Море грає – Ходім погуляти! (Т. Шевченко)
  • [Мати:] А йди Лукашу! (Леся Українка)
пит., рідко. Уживається в кінці питальних речень і виражає спонукання до відповіді. Приклади
  • – А що далі робитимемо? А? (із журн.)
Коментарі
Щоб додати коментар, увійдіть.